Ex-winnaars aan het woord (3/5)

Het aftellen is begonnen! Hoewel zon, zee & strand nog even mag wachten om plaats te maken voor roadbook, modderige wegen en benzinegeuren begint het aftellen naar de tweede seizoenshelft nu reeds. Traditiegetrouw trekt Belgian Westhoek Classic die tweede seizoenshelft der regelmatigheidsrally's op gang waarbij dit jaar net geen 100 voertuigen zich opstellen in het wagenpark op de Grote Markt van Ronse, het nieuwe wedstrijdcentrum na 13 jaar trouw te blijven aan onze vorige startlocaties op grondgebied Deerlijk, nabij Kortrijk. Om het aftellen in te zetten krijgen we iedere maandag een ex-BWC-winnaar aan het woord over zijn BWC-ervaringen, voorbereiding, ambitie en... zijn of haar gouden tip!

Anton Dupan
"BWC-recordman met een uitgesproken ambitie!"

Vanaf aflevering 3 van 'ex-winnaars aan het woord' laten we de pretendenten uit de Marathon-categorie aan het woord. De teams die elk jaar meedoen voor de overwinning en 600 kilometer lang geconcentreerd rijden & navigeren in een poging de grootste beker naar zich toe te trekken. Hoewel een regelmatigheidsrally betwist wordt door een team laten we dit keer een navigator aan het woord. BWC-recordman -op vlak van aantal podia & overwinningen- Anton Dupan maakte zijn BWC-debuut in 2007 en vormde een vader-zoon equipe samen met Philippe Dupan. Ze wisten de overwinning 3 maal naar zich toe te trekken en de afgelopen jaren jaagt Anton op een zege aan de zijde van Kurt Vanderspinnen, vorig jaar nog op pad met een schitterende Lancia Delta Integrale. Dit jaar brengt het team een Ford Cortina Lotus van 1964 aan de start, de op één na oudste auto van het veld na de Apal Coupé van Patrick Van Remoortel.

Anton Dupan over...

...de wedstrijd

"Gezien ik anno 2018 vooral actief ben in snelheidsrally's is de Belgian Westhoek Classic één van de weinige regularity wedstrijden die nog ieder jaar op mijn programma staan. De organisatie van de BWC is altijd tot in de puntjes voorbereid. Er wordt aan alles gedacht en zijn potentiële problemen steeds een stapje voor. Dat zorgt er voor dat alles vlot verloopt en je enkel moet bezig zijn met jouw eigen wedstrijd."

...de voorbereiding

"De voorbereiding voor een regularity wedstrijd is eigenlijk eerder beperkt. Door het geheime parcours kan je op dat vlak niet veel voorbereiden. Uiteraard moet de navigator het reglement perfect kennen. De publieks- en regrouppunten bestudeer ik altijd eens, zodat ik ongeveer weet in welke regio we zullen rijden. De wagen moet uiteraard gecontroleerd worden zodat die betrouwbaar blijft gedurende de volledige wedstrijd. En tot slot vind ik het allerbelangrijkste om goed uitgeslapen en fris aan de start te komen."

...de ambities

"We starten ieder jaar met de ambitie om te winnen. Maar een foutje is snel gemaakt en ons weekend is niet verpest als we niet winnen. In de BWC komt het er vooral op neer om van start tot finish geconcentreerd te blijven, het verschil kan overal gemaakt worden! Ik ben ook voorstander van het feit dat de organisatoren dit jaar opnieuw een etappe vol kaartlezen en tijdcontroles aankondigen. Dat is nog altijd mijn favoriete onderdeel, hopelijk kunnen we daar het verschil maken."

...de tegenstand

"De tegenstand is opnieuw voltallig aanwezig met de 'usual suspects' van de afgelopen jaren: Maes-Pyck, Leurs-Van der Werf, De Munck-Vermant, Van der Palen vader en zoon, Strooper-Guliker... Daarenboven komen er in de Belgian Westhoek Classic ook veel buitenlandse teams aan de start waarvan we moeilijk hun prestaties kunnen inschatten, maar dat maakt het net nog leuker!"

...de gouden tip

"Blijf rustig. Juist rijden is belangrijker dan het tempo aanhouden. Liever even 5 seconden verliezen en even twijfelen dan verkeerd rijden en 5 minuten verliezen."