Ex-winnaars aan het woord (4/5)

Het aftellen is begonnen! Hoewel zon, zee & strand nog even mag wachten om plaats te maken voor roadbook, modderige wegen en benzinegeuren begint het aftellen naar de tweede seizoenshelft nu reeds. Traditiegetrouw trekt Belgian Westhoek Classic die tweede seizoenshelft der regelmatigheidsrally's op gang waarbij dit jaar net geen 100 voertuigen zich opstellen in het wagenpark op de Grote Markt van Ronse, het nieuwe wedstrijdcentrum na 13 jaar trouw te blijven aan onze vorige startlocaties op grondgebied Deerlijk, nabij Kortrijk. Om het aftellen in te zetten krijgen we iedere maandag een ex-BWC-winnaar aan het woord over zijn BWC-ervaringen, voorbereiding, ambitie en... zijn of haar gouden tip!

Maes Ruben - Pyck Aswin
"Het verschil maken op de regelmatigheidsproeven door onze precisie"

Tijdens week 4 van 'ex-winnaars aan het woord' stellen we de smaakmakers van de afgelopen twee edities voor. Ruben Maes, bijgestaan door Aswin Pyck, reed vorig jaar van start tot finish aan de leiding en mocht het hoogste podiumschavotje betreden. Een revanche op het jaar voordien waar ze aan de leiding reden, zelfs na het missen van een stempelcontrole, maar uiteindelijk in de op één na laatste regelmatigheidsproef 1 minuut 45 strafseconden moesten incasseren en ze zich tevreden moesten stellen met de tweede plaats op slechts 7 seconden van de uiteindelijke winnaar. Waar het team in uitblinkt is hun uiterste precisie tijdens de regelmatigheidsproeven en net die troef willen ze maar al te graag opnieuw uitspelen in de komende editie...

Maes Ruben - Pyck Aswin over...

...de wedstrijd

"Voor ons is de Belgian Westhoek Classic een wedstrijd waar niet enkel de navigator het verschil kan maken maar waar je als goed op elkaar ingespeeld team het verschil kan maken. De piloot moet in staat zijn om een strak tempo gedurende 600 kilometer aan te houden en perfect de opgelegde gemiddelde snelheden tijdens de regelmatigheidsproeven op gevoel beheersen. Het biedt de navigator iets meer ruimte om de precisie in de regelmatigheidsproeven op te gaan zoeken maar ook om zéér strak te navigeren tijdens het kaartleeswerk. Kaartleeswerk weliswaar 'puur natuur'."

...de voorbereiding

"De voorbereiding bestaat erin om uiteraard de wagen tip top aan de start te brengen terwijl de navigator vooral het reglement goed doorneemt."

...de ambities

"Dit jaar willen we opnieuw winnen! We kunnen het verschil maken tijdens de regelmatigheidsproeven door bijna perfect de gemiddelde snelheden te kunnen aanhouden. Op zich bevat de wedstrijd niet zoveel moeilijkheden, maar het is een uithoudingsstrijd voor zowel wagen als team en je mag geen zware fouten maken wil je vooraan eindigen. We weten dus wat ons te doen staat..."

...de tegenstand

"We zien opnieuw veel kanshebbers op de overwinning. Zowat de ganse top 10 van vorig jaar staat aan de start en kan voor de overwinning meestrijden. Daarenboven komt er elk jaar één of twee 'underdog-teams' met veel BWC-ervaring plots vooraan in het klassement meespelen. Als we er namen moeten op plakken verwachten we vanuit Vlaamse zijde het meeste weerwerk van Vanderspinnen-Dupan, De Munck-Vermant, Vancraeynest-Desmet en Decavele-Verte. Maar zoals elk jaar zijn ook de Nederlanders bijzonder sterk. Denken we maar aan Strooper-Guliker, vader & zoon Van der Palen en Leurs-Van der Werf."

...de gouden tip

"Drie pijlers: reglement, ervaring & navigatie. Ken het reglement, rijd zoveel mogelijk wedstrijden om ervaring om te doen en vooral: navigatie primeert op regularity."