BELGIAN WESTHOEK CLASSIC
DIGITAAL ARCHIEF MUSEUM

2013

Eindklassement EXPERT

1. D'Hoe - Albert
2. Van der Palen - Van der Palen (NL)
3. Dupan - Dupan


Eindklassement TOURING

1. Kamps - Westhof (NL)

2. Gabriëls - Gabriëls
3. Deckers - Deckers

Start- & finishlocatie

Deerlijk

Story

91 teams stonden aan de start. Een nieuw deelnemersrecord! Het evenement was al een tijdje populair in het buitenland met elk jaar een sterke delegatie Nederlandse teams aangevuld met enkele teams uit Groot-Brittannië. Dit jaar werden de lokale teams voor het eerst hard bestookt. De top 5 in de expertklasse bestond uit 3 Nederlandse equipes en in de touringcategorie ging zelfs de winst naar onze noorderburen. Winnaar in de categorie expert werd Eddy D'Hoe met zijn Waalse navigator Yannick Albert.

Documenten

Foto

Ex-winnaars Stephenne-Demortier aan het werk tijdens de eerste regelmatigheidsproef. De foto werd genomen door Jochen Phlypo, die enkele jaren later zelf aan de start verscheen en enkele podiumplaatsen wist te behalen.
Ex-winnaars Stephenne-Demortier aan het werk tijdens de eerste regelmatigheidsproef. De foto werd genomen door Jochen Phlypo, die enkele jaren later zelf aan de start verscheen en enkele podiumplaatsen wist te behalen.

WIST JE DAT...

... de eerste 10 edities van Belgian Westhoek Classic gekenmerkt werden door tijdcontroletrajecten en de regelmatigheidsproeven van ondergeschikt belang waren? Elke editie telde gemiddeld 30 tijdcontroles en slechts een 3-tal regelmatigheidsproeven. Rallyrijden zoals in de jaren '70! Sinds editie nummer 11 gooiden we het roer om, want een hogere bevolkingsdichtheid in Vlaanderen liet zo'n type evenement niet meer toe. Regelmatigheidsproeven kregen een belangrijk aandeel, net zoals de grotere (inter)nationale evenementen en 'time control sections' worden georganiseerd worden in gebieden "waar het kan". In één beweging stonden we in het rijtje van de grotere nationale evenementen en hadden we sterk ingezet op veiligheid!

... elk lustrum gevierd is door een bijzondere editie? Zo werd editie 5 een heus nachtevenement met start om 18u 's avonds bij zonsondergang en aankomst om 8u 's morgens bij zonsopgang. Editie 10 werd gevierd met een tweedaags evenement, net wanneer (meerdaagse) klassiekers zoals 12u van de Vlaamse Ardennen, Antwerpen-Middelkerke-Antwerpen, Venetië van het Noorden, enz van de kalenders verdwenen. Een uniek Vlaams gegeven waardoor we beslisten om het tweedaagse concept te behouden. Tijdens editie 15 verlieten we voor het eerst de Westhoek en trok de karavaan richting Belgische Ardennen. En zoals de geschiedenis zich vaak herhaalt, werd ook het wedstrijdgebied in de Belgische Ardennen voor de komende edities behouden en werd de naam Belgian Westhoek Classic meer een begrip dan een verwijzing naar het wedstrijdgebied. 

... de organisatoren sinds 2010 een luxeprobleem hebben? Sinds de 6de editie zijn alle beschikbare startplaatsen enkele uren na het openen van de inschrijvingen 'uitverkocht'. Een zekere charme waarbij elke deelnemer achter zijn computer klaar zit om het inschrijvingsformulier in te vullen om 20u stipt. Een charme dat 10 jaar stand houdt, desondanks het verhogen van het maximum aantal beschikbare startplaatsen.