BELGIAN WESTHOEK CLASSIC
DIGITAAL ARCHIEF MUSEUM

2018

Eindklassement EXPERT

1. Pyck Philip - Pyck Aswin
2. Vanderspinnen Kurt - Dupan Anton
3. De Man Steven - De Man Jos


Eindklassement TOURING

1. Dupont Guy - Dupont Olivier

2. Varrewaere Mario - Clauw Bjorn
3. Phlypo Joris - Phlypo Jochen

Startlocatie

Ronse

Overnachting

Nazareth (Gent)

Finishlocatie

Vichte (Anzegem)

Story

Ongetwijfeld was de start vanuit het centrum van Ronse met een wagenpark op de Grote Markt de grootste vernieuwing tijdens de 14de uitgave van het evenement. De rest van deze editie was gebaseerd op de succesvolle basisingrediënten: een parcours in lijn dwars door Oost- & West-Vlaanderen met bijzondere passages die deel uitmaakten van de autosporthistorie in de regio. Opmerkelijk: tijdens deze editie waren de jonge navigatoren in een vader-zoon formatie aan zet met winst (voor het 2de jaar op rij) voor Aswin Pyck in de expertcategorie (met vader Philip als piloot) en Olivier Dupont in de touringcategorie (met vader Guy als piloot).

Documenten

Foto's

WIST JE DAT...

... de eerste 10 edities van Belgian Westhoek Classic gekenmerkt werden door tijdcontroletrajecten en de regelmatigheidsproeven van ondergeschikt belang waren? Elke editie telde gemiddeld 30 tijdcontroles en slechts een 3-tal regelmatigheidsproeven. Rallyrijden zoals in de jaren '70! Sinds editie nummer 11 gooiden we het roer om, want een hogere bevolkingsdichtheid in Vlaanderen liet zo'n type evenement niet meer toe. Regelmatigheidsproeven kregen een belangrijk aandeel, net zoals de grotere (inter)nationale evenementen en 'time control sections' worden georganiseerd worden in gebieden "waar het kan". In één beweging stonden we in het rijtje van de grotere nationale evenementen en hadden we sterk ingezet op veiligheid!

... elk lustrum gevierd is door een bijzondere editie? Zo werd editie 5 een heus nachtevenement met start om 18u 's avonds bij zonsondergang en aankomst om 8u 's morgens bij zonsopgang. Editie 10 werd gevierd met een tweedaags evenement, net wanneer (meerdaagse) klassiekers zoals 12u van de Vlaamse Ardennen, Antwerpen-Middelkerke-Antwerpen, Venetië van het Noorden, enz van de kalenders verdwenen. Een uniek Vlaams gegeven waardoor we beslisten om het tweedaagse concept te behouden. Tijdens editie 15 verlieten we voor het eerst de Westhoek en trok de karavaan richting Belgische Ardennen. En zoals de geschiedenis zich vaak herhaalt, werd ook het wedstrijdgebied in de Belgische Ardennen voor de komende edities behouden en werd de naam Belgian Westhoek Classic meer een begrip dan een verwijzing naar het wedstrijdgebied. 

... de organisatoren sinds 2010 een luxeprobleem hebben? Sinds de 6de editie zijn alle beschikbare startplaatsen enkele uren na het openen van de inschrijvingen 'uitverkocht'. Een zekere charme waarbij elke deelnemer achter zijn computer klaar zit om het inschrijvingsformulier in te vullen om 20u stipt. Een charme dat 10 jaar stand houdt, desondanks het verhogen van het maximum aantal beschikbare startplaatsen.