Focus op piloot, navigator, competitie en... veiligheid!

Het COVID-19 virus bepaalt nog steeds grotendeels ons dagelijks leven. Daar zijn we ons als organisatie van bewust! Het succes van ons evenement steunt op 2 pijlers: een uitdagend tracé enerzijds maar evenzeer een uitmuntende autosportgekke sfeer! Sfeer waarbij de start op de Grote Markt van Ronse met de technische ondersteuning van de lokale club Motor Union 2000, het finishdorp te Heestert by Garage Dumont en de opkomst van menig historische autosportbezielers op deze locaties een bijzondere beleving van het evenement opleveren. Maar net die samenkomsten wil de Overheid -terecht- vermijden om een verdere verspreiding van het virus in te dijken en de economie draaiende te houden. Ook wij volgen deze redenering, gingen daarom op zoek naar aangepaste 'hoofdlocaties' met COVID-proof mogelijkheden & zekerheden en leggen de focus dit jaar 100% op het sportief gedeelte en... de veiligheid van onze deelnemers en medewerkers! Dit jaar zijn we niet zomaar de opener van de tweede seizoenshelft, maar de opener na een lange periode van inactiviteit, al heeft het aardig wat organisatorische uitdagingen met zich meegebracht...

Een openingsetappe met vrije startprocedure te Nijvel

Voor deze bijzondere editie opteren we voor een 'vrije start' op vrijdagavond vanuit het Van der Valk hotel te Nijvel. Het laat ons toe om de administratieve controle te openen tussen 17u en 21u. Een zéér ruim schema om u aan te melden met bijgevolg geen wachtrijen, een eerste voorwaarde om het evenement te mogen organiseren. U zal als deelnemer zelf een tijdslot kunnen bepalen, via een platform op onze website, om u aan te melden met een tijdsinterval van 2 minuten tussen elke deelnemer waarbij maximum één teamlid de administratieve controle mag uitvoeren. Het vrije tijdschema zorgt er ook voor dat u uw aanreis naar Nijvel naar eigen wens & timing kan organiseren. U ontvangt tijdens de administratieve controle, naast de klassieke wedstrijdbescheiden zoals deurstickers en rallyschilden, eveneens een roadbook 'LEG 1'. Het roadbook 'LEG 1' bestaat uit een lokale lus. De openingsetappe zal voorzien worden van marshalls tussen 19u00 en 22u00, legt een eerste klassering vast en bepaalt de startvolgorde van de lange zaterdagetappe. We opteren dit jaar voor een rustige start en een ruime verspreiding van de administratieve controle. Kwestie van er even te kunnen inkomen na maanden van inactiviteit en het laat ons toe om organisatorisch alles onder controle te kunnen houden en bijgevolg de nodige vergunningen van overheden te ontvangen. De vrijdagavondetappe start en eindigt bij het Van der Valk Hotel, dus U kan nog voor het rijden van de etappe inchecken in uw kamer en uw bagage in uw kamer laten terwijl u daarna aan de slag gaat, een voordeel. De ruimtes in het hotel, zoals restaurant, bar of terras, bieden overigens voldoende ruimte om er veilig te vertoeven en voldoen aan alle voorwaarden die het draaiboek van de evenementensector van 29 juli voorschrijft. De sfeer en de gezellige drukte op de Grote Markt van Ronse moeten we éénmalig missen, maar we zijn ervan overtuigd dat deze aangepaste procedure de meest veilige keuze is en een keuze die zekerheid kon bieden over het plaatsvinden van het evenement! Daarenboven zal u op vrijdagavond een tracé voorgeschoteld krijgen over de wegen rond het kasteeldomein van Château de la Rocq die U even in Groot-Brittannië doet wanen! Geloof ons, het zal een plezier zijn om opnieuw in uw cockpit plaats te nemen!

Een langere zaterdagetappe met aangepaste regroup en time control sections

De zaterdagetappe blijft 100% trouw aan zijn ingrediënten op sportief vlak! Meer nog, tijdens de tweede wedstrijddag hebben we een extra reeks time control sections toegevoegd, voor het plezier van de copiloot en... piloot! De ochtendetappe is hierdoor iets langer dan u van ons gewoon bent! De start van de zaterdagetappe zal zich 'outdoor' bevinden. Geen tijdcontrole dus in het hotel waar u met uw mededeelnemers staat te wachten om uw roadbook af te halen. U schuift met uw voertuig aan in de rij op de parking van het hotel. Ook de middagstop hebben we in een veilige procedure verpakt zonder 'groeps'verplichtingen. We sluiten de ochtendetappe af door een tijdcontrole net na de laatste regelmatigheidsproef van die ochtendetappe en vervolgens bevat het roadbook een vrije route. Die vrije route doet de lunchlocatie aan waar U uw lunch kan bekomen. Nadien kiest U zelf als u de lunch nuttigt op de lunchlocatie of op één van de schitterende spots op de vrije route. De vrije route loopt immers langs de oevers van de Maas en zijn rotswanden... Een schitterend decor om uw lunch te nuttigen als U dit liever niet op de lunchlocatie doet. Een nieuwe tijdcontrole op het einde van de vrije route kondigt de start van de middagetappe aan. Een middagetappe die we trouwens in fors starten met een klimkoersje op een klein wegje achter het kasteel van Freÿr... De middagetappe is zoals vanouds onze 'marathonetappe', goed voor 230 km non-stop navigeren & sturen onderbroken door een korte 'coffee break'.

Een COVID-proof finishlocatie

Finishen doen we dit jaar op een privédomein, waar enkel piloot, co-piloot, servicecrews en organisatie toegelaten zal worden. Het domein biedt dankzij zijn indeling voldoende capaciteit en kan instaan om onze groep van deelnemers, organisatie en servicecrew corona proof te ontvangen. Het domein kent verschillende zalen waar we de groepen kunnen onderbrengen en iedereen voorzien van een afsluitend diner.

Facebook live & fotografen

Het evenement speelt zich af 'achter gesloten deuren' met de focus op piloot, navigator, de competitie en onze veiligheid! Daarom zullen de traditionele publiekspunten niet gepubliceerd worden. Om de thuisblijvers toch te laten meegenieten blijven de live uitzendingen behouden. We voorzien eveneens extra huisfotografen zodat u als deelnemer leuke foto's zal overhouden van uw deelname aan de ongetwijfeld meest bijzondere editie.

U begrijpt goed dat we de afgelopen weken met organisatorische uitdagingen geconfronteerd werden. Ook al zag het er tijdens de maanden juni tot midden juli goed uit om in het najaar een evenement met een normaler verloop te organiseren en lag bijgevolg het roadbook en draaiboek van een 'normale' editie reeds klaar, we hebben geen seconde getwijfeld om al onze energie te stoppen in een Belgian Westhoek Classic met een veilig verloop! Resultaat is dat we terugkeren naar de oorsprong van het evenement met focus op piloot, navigator en competitie! Het aftellen is nu echt begonnen!